Товарный знак
 
     
 
Читателям
 
 
Электронный каталог
 
 
Коллегам
 
 
Краеведение
 
 
О библиотеке
 
 
 
Monday, 02 September 2013

Кандидатский на отлично!
Экзамен по иностранному языку.

Задача выставки: помочь аспирантам и соискателям в подготовке к сдаче экзамена по общенаучной дисциплине «Иностранный язык».

Целевая аудитория: аспиранты и соискатели гуманитарных, общественных и естественно-научных специальностей, а также преподаватели, обучающие аспирантов и соискателей.

Разделы выставки:

  • учебные издания для подготовки и сдачи экзамена по иностранному языку;
  • аутентичные научные издания по социологии, истории, экономике, педагогике, психологии, журналистике, литературоведению, языкознанию
  • пособия по написанию и оформлению научных работ;
  • методическая литература для преподавателей иностранного языка.

Кандидатские экзамены являются составной частью аттестации научных кадров. Цель экзаменов - установить уровень профессиональных знаний соискателя ученой степени и готовность его к самостоятельной научно-исследовательской работе. Сдача кандидатских экзаменов обязательна для присуждения ученой степени кандидата наук.

Экзамены сдаются по специальной дисциплине, истории и философии, иностранному языку.

Кандидатский экзамен по иностранному языку сдается по профилю диссертации аспиранта или соискателя. Программы кандидатского экзамена имеют профессионально-ориентированный характер. Основная цель экзамена - выявить степень практического владения иностранным языком, позволяющую использовать его в научной работе. В связи с этим основными требованиями к сдаче кандидатского экзамена по иностранному языку являются:

  • чтение оригинальной литературы по своей специальности на иностранном языке;
  • умение оформлять извлеченную информацию в виде перевода;
  • аннотирование и реферирование текстов общенаучного содержания по избранной специальности;
  • умение высказываться в дискуссиях научного характера;
  • владение грамматическими явлениями, характерными для научных текстов.

Сдача экзамена по иностранному языку, как правило, проходит в два этапа.

Первый этап включает выполнение письменного перевода научного текста по специальности на языке обучения объемом текста 15000 печатных знаков. Успешное выполнение письменного перевода является условием допуска ко второму этапу экзамена.

Второй этап экзамена проводится устно и включает три задания:

  • изучающее чтение оригинального текста по специальности объемом 2500-3000 печатных знаков.
  • беглое (просмотровое) чтение оригинального текста по специальности объемом 1000-1500 печатных знаков.
  • беседа с экзаменаторами на иностранном языке по вопросам, связанным со специальностью и научной работой аспиранта (соискателя).

Монографию по специальности на иностранном языке для письменного перевода аспиранты и соискатели подбирают самостоятельно, консультируясь на соответствующей кафедре иностранного языка.

Белякова, Елена Ивановна. Английский язык для аспирантов. : [учебное пособие] / Е. И. Белякова. - Санкт-Петербург : Антология, 2007. - 224 с.
Учебник "Английский язык для аспирантов" предназначен для подготовки аспирантов и соискателей гуманитарных, психолого-педагогических и естественно-научных специальностей к сдаче кандидатского экзамена по общенаучной дисциплине "Иностранный язык". Это первое учебное пособие, позволяющее комплексно подготовиться к сдаче кандидатского экзамена. Учебник полностью соответствует Государственному образовательному стандарту программы-минимума кандидатского экзамена по дисциплине "Иностранный язык (английский)".

Крупаткин, Яков Борисович. Читайте английские научные тексты. : курс для начинающих : учебное пособие для студентов высших учебных заведений / Я. Б. Крупаткин. - Москва : Высшая школа, 1991. - 158 с.
Цель курса - помочь студенту овладеть умением разбираться в оригинальном научно-техническом тексте. С помощью особым образом составленных и расположенных заданий пособие должно привести студента к чтению и пониманию текстов средней трудности. Пособие содержит ключи к упражнениям. Для студентов неязыковых вузов. Может быть рекомендовано широкому кругу лиц, изучающих английский язык.

Кузьменкова, Юлия Борисовна. Презентация научных проектов на английском языке. = Academic project presentations : книга для преподавателя / Ю. Б. Кузьменкова. - 3-е изд. - Москва : Издательство Московского университета, 2012. - 138 с.
Данный курс, ориентированный на практику англоязычного академического общения, содержит большое количество тематически организованных речевых оборотов, характерных для современного научного дискурса, и тренировочных заданий, нацеленных на развитие навыков научного письма и устной презентации. Он предназначен для студентов старших курсов, занимающихся написанием проектов на английском языке, аспирантов и научных работников, которым потребуется представить результаты своих исследований англоговорящей аудитории в устной форме - на международных конференциях или письменно - при подготовке материалов к публикации в зарубежном издании. Имеющийся учебный материал может быть также полезен при обучении написанию любого научного текста.

Кузьменкова, Юлия Борисовна. Английский язык для межкультурного общения. = ABCs of effective communication / Ю. Б. Кузьменкова. - Москва : Изд-во Московского университета, 2013. - 273 с.
Авторы предлагают комплексный подход к практическому освоению наиболее распространенных моделей коммуникативного поведения британцев и американцев. Курс основан на системе разнообразных тренировочных упражнений и творческих заданий, нацелен на развитие межкультурной компетенции и адресован студентам гуманитарных факультетов и аспирантам, преподавателям английского языка, гидам, бизнесменам и др.

Ляпунова, Вера Георгиевна. Композиция и язык научных рецензий. = А book about books / В. Г. Ляпунова, О. Д. Мешков, Е. В. Терехова. - Москва : Наука, 1990. - 143 с.
В книге впервые дается анализ языковых средств, используемых в журнальных рецензиях на научные работы, и детально описываются наиболее распространенные темы; языковые проблемы рассматриваются на стыке лингвистического анализа, практических наблюдений и отчасти книговедения.ыыыыыДля лингвистов, исследующих стиль научной речи, преподавателей, переводчиков, а также для всех, кому необходимо знание языка для чтения литературы по специальности.

Миньяр-Белоручева, Алла Петровна. Англо-русские обороты научной речи. : методическое пособие / А. П. Миньяр-Белоручева. - 4-е изд. - Москва : Флинта : Наука, 2010. - 142 с.
Пособие поможет при оформлении курсовых, дипломных и диссертационных работ, выполняемых как на английском, так и на русском языке. Цель пособия - развитие навыков письменного научного общения на профессиональные темы. Устойчивые англо-русские обороты научной речи могут быть весьма полезными при ведении конференций, дискуссий, деловых встреч и составлении документов.ыыыыыДля студентов вузов, аспирантов, научных работников.

Миньяр-Белоручева, Алла Петровна. Учимся писать по-английски. : письменная научная речь: учебное пособие / А. П. Миньяр-Белоручева. - Москва : Флинта : Наука, 2011. - 128 с.
Цель предлагаемого учебного пособия заключается в обучении студентов факультета глобальных процессов основам английской письменной научной речи. В эпоху глобальных процессов, происходящих на нашей планете и их неоднозначного толкования, представляется необходимым научить будущих специалистов, изучающих глобальные проблемы излагать свои мысли письменно на английском языке, который в настоящее время является языком международного общения. Для этого необходимо проводить поэтапное обучение письменной научной речи, которая в настоящее время приобрела определенные традиции.

Митусова, О. А. Английский для аспирантов (экономические специальности). / О.А. Митусова. - Ростов-на-Дону : Феникс, 2003. - 312 с.
Учебное пособие адресовано аспирантам и соискателям, сдающим кандидатский экзамен по английскому языку. Пособие знакомит с этапами и структурой экзамена и состоит из нескольких разделов, в которые включены аутентичные тексты экономического профиля и задания к ним. Каждый раздел предлагает два текста: один предназначен для изучающего чтения. Проверка понимания прочитанного ведется с помощью целого ряда заданий. Второй текст имеет целью проверить умения владения просмотровым чтением. Эти тексты также используются для накопления экономического вокабуляра, развития устной и письменной речи. Специальный раздел посвящен теме: `Беседа о научных проблемах`. Дается список слов и выражений, с помощью которых можно беседовать о целях и задачах, структуре и этапах работы над диссертацией, а также другой научной деятельности (участие в конференциях, работа над статьями и т.п.). Таким образом, работа по предлагаемому пособию поможет аспирантам и соискателям планомерно и тщательно подготовиться к кандидатскому экзамену.

Райнкинг, Джеймс Э. Композиция : шестнадцать уроков для начинающих авторов. / Джеймс Э. Райнкин и др. - 2-е изд. - Москва : Флинта : Наука, 2008. - 463 с.
Написанная ясным и живым языком, эта книга известных педагогов, выдержавшая семь изданий в США, окажется хорошим подспорьем для всех "начинающих авторов" от первокурсников до аспирантов и молодых специалистов всех профессий. Она подскажет вам как создавать ясные, точные и хорошо организованные письменные работы, поможет развить критическое мышление, необходимое для успеха в любой сфере деятельности. Рассказывая о девяти стратегиях создания письменных работ - повествовании, описании, описании процесса, иллюстрации, классификации, сравнении, причинном анализе, определении и аргументации, - авторы объяснят вам, как спланировать, написать, а затем исправить и отредактировать черновик вашей работы.

Розанова, Лидия Глебовна. Англо-русский тематический словарь для ведения научных дискуссий (с примерами). : около 3000 словарных единиц / Л. Г. Розанова. - Москва : Глосса-пресс, 2002. - 175 с.
Словарь содержит около 3000 ключевых слов и словосочетаний, расположенных в алфавитном порядке и объединенных в 84 тематические группы. В словаре имеются два оглавления на английском и русском языках, указатель ключевых слов и указатель тематических групп. Хотя большинство примеров взяты из устных научных докладов и дискуссий ученых химиков и биохимиков и др., ключевые слова и словосочетаний с ними представляют собой частотный пласт общенаучной лексики и могут быть использованы специалистами различных областей знаний. Словарь будет полезен студентам, аспирантам при подготовке к выступлениям на конференциях и участии в дискуссиях, при написании научных статей и отчетов, для общения с коллегами других стран по e-mail, а также при пользовании Интернетом.

Рубцова, Муза Геннадьевна. Чтение и перевод английской научной и технической литературы. : лексико-грамматический справочник / М. Г. Рубцова. - Изд. 2-е, испр. и доп. - Москва : АСТ : Астрель, 2010. - 383 с.
Справочник состоит из двух частей: в первой части в краткой форме рассматриваются все грамматические явления, встречающиеся в научном тексте и сгруппированные в 34 темы; приводятся способы перевода грамматических конструкций и иллюстративные примеры на английском и русском языках; вторая часть содержит упражнения с использованием материала 34 тем. В конце книги дается Приложение, в которое входят список предлогов, ключи к выборочным упражнениям первой части и список неправильных глаголов. Для студентов вузов, аспирантов, научных работников, а также для всех, кто хочет самостоятельно научиться читать и переводить литературу по специальности.

Рябцева, Надежда Константиновна. Научная речь на английском языке : руководство по научному изложению. : новый словарь-справочник оборотов и сочетаемости общенаучной лексики активного типа / Н.К. Рябцева. - 3-е изд., испр. – Москва : Флинта : Наука, 2002. - 598 с.
Словарь-справочник призван оказать специалистам многостороннюю языковую помощь в написании научных трудов на английском языке. Справочник построен на представительном материале оригинальных английских научных текстов и содержит системно упорядоченные выражения, словосочетания, обороты и примеры, характерные для английского научного стиля и позволяющие просто, четко и ясно излагать свои мысли на английском языке и связывать их в единое целое - резюме, тезисы, доклад, статью, рецензию и т.д.  Для студентов, магистрантов, аспирантов, ученых и специалистов всех областей знания, владеющих английским языком в объеме, позволяющем читать научную литературу по своей специальности, а также для преподавателей, переводчиков, лингвистов, стилистов и филологов, чья деятельность связана с изучением, преподаванием или практикой перевода научных текстов на английский язык.

Сафроненко, Ольга Ивановна. Английский язык для магистров и аспирантов естественных факультетов университетов. / О.И. Сафроненко и др. - Москва : Высшая школа, 2005. - 175 с.
Цель пособия - обучение магистров и аспирантов естественных факультетов классических и технических университетов устной и письменной речи на английском языке. Пособие включает научно-популярные статьи из зарубежных периодических изданий, а также задания и упражнения, стимулирующие творческую речевую деятельность на английском язык, содержит справочный материал, изучение которого обучает магистров и аспирантов написанию и оформлению научных статей, а также ведению научной корреспонденции на английском языке. "Приложение" включает наиболее употребительные сокращения, термины и словосочетания, принятые в англо-американской научно-технической литературе, и другую полезную информацию.

Щавелева, Екатерина Николаевна. How to make a scientific speech. : практикум по развитию умений публичного выступления на английском языке для студентов, диссертантов, научных работников технических специальностей / Е. Н. Щавелева. - Москва : КНОРУС, 2007. - 92 с.
В настоящем пособии представлены упражнения на овладение фонетическими, лексическими, грамматическими и стилистическими особенностями научной речи, а также представлены научные статьи для работы по их реферированию. Данный практикум предназначен для студентов, диссертантов, научных работников технических специальностей и служит для оказания им помощи в подготовке научных докладов и выступлений, связанных с профессиональной тематикой на английском языке.

Learn to Read Science : курс английского языка для аспирантов. / Н.И. Шахова, В.Г. Рейнгольд, В.И. Салистра и др. - 5-е изд., испр. - Москва : Флинта : Наука, 2004. - 355 с.
Книга представляет собой комплексный курс английского языка, направленный на развитие навыков чтения научной литературы на базе знаний, предусмотренных программой по английскому языку для неязыковых вузов. Курс рассчитан в первую очередь на специалистов в области точных и естественных наук, но может быть использован и в группах гуманитарного профиля. Пособие состоит из текстов, сопутствующих им упражнений, а также заданий по развитию навыков письменной речи: умения писать резюме, тезисы и т.п. В него включено также краткое грамматическое приложение, охватывающее материал, предусматриваемый программой подготовки к сдаче кандидатского экзамена по английскому языку. Курс предназначен для изучения под руководством преподавателя в группах аспирантов и научных работников, готовящихся к сдаче кандидатского экзамена, но может быть использован и для самостоятельного совершенствования навыков чтения научной литературы по специальности.

Все издания к разделу

Аутентичные научные издания:

Для социологов и культурологов:

Barber, Karin. The anthropology of texts, person and publics / Karin Barber. – Cambridge: Cambridge University Press, 2007. – IX, 276 p.

Рубрики: Антрополингвистика
Социолингвистика
Текст (лингв.)

What can texts - both written and oral - tell us about the societies that produce them? How are texts constituted in different cultures, and how do they shape societies and individuals? How can we understand the people who compose them? Drawing on examples from Africa and other countries, this original study sets out to answer these questions, by exploring textuality from a variety of angles. Topics covered include the importance of genre, the ways in which oral genres transcend the here-and-now, and the complex relationship between texts and the material world. Barber considers the ways in which personhood is evoked, both in oral poetry and in written diaries and letters, discusses the audience's role in creating the meaning of texts, and shows textual creativity to be a universal human capacity expressed in myriad forms. Engaging and thought-provoking, this book will be welcomed by anyone interested in anthropology, literature and cultural studies.

Butterick, Keith. Introducing public relations : theory and practice. - Los-Angeles ; London : SAGE, 2011. - XVI, 228 p.

Рубрики: Паблик рилейшнз

“Introducing Public Relations” is your guide to the basics of public relations: where it came from, what it means and what issues the industry faces today. It takes readers from the origins of PR all the way to the newest theoretical debates, explaining along the way the changes and development of the role of the PR practitioner. With interviews and ‘day in the life’ examples from a wide range of professionals in the industry, students will learn what PR practitioners do, what they think, and how the industry really works. Highly accessible and engaging, there is no better headstart to understanding what PR is all about. It is the perfect text for any students encountering public relations theory and practice for the first time.

Matters of culture: cultural sociology in practice / ed. by Roger Friedland and John Mohr. - Los-Angeles ; London : SAGE, 2011. - XVI, 228 p.

Рубрики: Культура - Социологические исследования – США

American sociology is in the midst of a cultural turn. Where sociologists once spurned culture, today they embrace and explore it, seeking to understand the construction of social forms and the way culture matters. Problems of meaning, discourse, aesthetics, value, textuality, form and narrativity, topics traditionally within the humanists' purview, have come to the fore as sociologists increasingly emphasize the role of meanings, symbols, cultural frames and cognitive schema in their theorizations of social process and institution. 'Matters of Culture' is an introduction to some of the best theorizing in cultural sociology, focusing in particular on questions of power, the sacred and cultural production. With a major theoretical introduction that lays out the internal structure of the field and its relation to cultural studies and contributions from leading academics 'Matters of Culture' offers students and professors alike a representative range of the types of cultural sociological analysis available.

 

School Social Work : theory and practice / ed.: Lynn Bye, Michelle Alvarez. – Belmont : Thomson : Brooks/Cole, 2007. – 342 p.

Рубрики: Социология педагогическая
Социально-педагогическая работа в школе

Translate current research and theory into practice with “School Social Work”! With coverage of best practices, ecological and strengths perspectives, and cultural competence, this social work text prepares you for practice in the school setting. Examples and case studies clarify concepts, techniques and strategies and the Book Companion Website provides you with links to relevant website resources and tutorial quizzing.

 

Sociolinguistic variation : theories, methods and applications / [ed.:] Robert Bayley, Ceil Lucas. – Repr. – Cambridge : Cambridge University Press, 2010. – XVI, 405 с.

Рубрики: Социолингвистика

Why does human language vary from one person, or one group, to another? In what ways does it vary? How do linguists go about studying variation in, say, the sound system or the sentence structure of a particular language? Why is the study of language variation important outside the academic world, in education, the law, employment, or housing? This book provides an overview of these questions, bringing together a team of experts to survey key areas within the study of language variation and language change. Covering both the range of methods used to research variation in language, and the applications of such research to a variety of social contexts, it is essential reading for advanced students and researchers in sociolinguistics, communication, linguistic anthropology and applied linguistics.

 

Wearing, Stephen. Tourist culture: identity, place and the traveller. – Repr. – Cambridge : Cambridge University Press, 2010. – XVI, 405 с.

Рубрики: Рекреационная география
Туризм

This book presents valuable critical insights into tourism - arguing that within the imagined real spaces of the traveller self it becomes possible to envision tourist cultures and futures that will empower and engage. This volume presents a framework for understanding tourism which is subject-centered, dynamic, and capable of dealing with the complexity of contemporary tourist cultures. The book argues that tourists are not passive consumers, but are actively occupied in an embodied experience. It delves into what tourists are looking for when they travel, be they on a package tour, or immersing themselves in the places, cultures, and lifestyles of the exotic. This book draws on the explanatory traditions of sociology, human geography, and tourism studies to provide useful insights into the experiential and the lived dimensions of tourism and travel.

 

Для экономистов:

Ehrlich, Paul Ralph. One with Nineveh : politics, consumption, and the human future / Paul R. Ehrlich and Anne H. Ehrlich. – Repr. – Cambridge : Cambridge University Press, 2010. – XVI, 405 с.

Рубрики: Международные экономические отношения
Демографические процессы

Named a Notable Book for 2005 by the American Library Association, “One with Nineveh” is a fresh synthesis of the major issues of our time, now brought up to date with an afterword for the paperback edition. Through lucid explanations, telling anecdotes, and incisive analysis, the book spotlights the three elephants in our global living room-rising consumption, still-growing world population, and unchecked political and economic inequity-that together are increasingly shaping today's politics and humankind's future. “One with Nineveh” brilliantly puts today's political and environmental debates in a larger context and offers some bold proposals for improving our future prospect.

 

Menipaz, Ehud. International business : theory and practice. – Los-Angeles ; London : SAGE, 2011. - XVIII, 649 p.

Рубрики: Предпринимательство международное

What are the fundamental challenges and emerging trends of International Business today? What are the impacts of corporate social responsibility and the ever expanding use of digital technology on corporate strategies and executive decisions? “International Business: Theory and Practice” addresses these questions by providing the student with a broad overview of the subject, while guiding readers through the practical issues and context of international business. Current critical issues in international business are analyzed and explored: corporate social responsibility in an era of globalization, the rise of the global entrepreneur and the ‘democratization’ of competition worldwide,  applications of technology in a digital economy. It is the perfect introductory text for any student in an International Business course.

 

Для педагогов:

Davies, Brent. Talent management in education.. - Los-Angeles ; London : SAGE, 2011. - XII, 188 p.

Рубрики: Образование - Управление

`Talent management is a critical factor in developing successful organizations. There is a need for organizations to develop 'talent pools' of great staff for the future direction and leadership of our schools. This book explains the key concepts and provides frameworks for leaders to apply ideas of talent management in their organizations. The authors focus on talent management and how this contributes to other strategic objectives, such as building a high performance learning environment and building leadership in depth in the school. This book is important for schools which are facing the challenge of developing innovative and imaginative
leaders to meet the needs of school transformation.

 

Dean, Geoff. English for gifted and talented students. - Los-Angeles ; London : SAGE, 2008. - XVIII, 110 p.

Рубрики: Английский язык - Преподавание - Средняя школа
Одаренные дети - Обучение иностранным языкам

By focusing on what excites and motivates all learners, this book provides the reader with a clear guide to ensuring sound provision for gifted and talented students. Included is advice on identifying more able students, successful strategies for working with more able students, using ICT effectively in lessons and activities, methods of measuring students' progress and personalised learning.

 

Dexter, Janice. An introduction to coaching.. – Los-Angeles ; London : SAGE, 2011. - VIII, 200 p.

Рубрики: Педагогические кадры - Подготовка

“An Introduction to Coaching” offers a practical introduction to the field of coaching for developing practitioners. Using a rich array of examples from both life and business coaching, the book covers: foundations of coaching, coaching processes, the range of coaching models, skills, attitudes and methods, the psychological underpinnings to the main theoretical approaches to coaching (e.g. cognitive, NLP), different applications of coaching, key professional issues, and ways to present and market your coaching identity and skills. Blending theory and practice, the book is aimed at professionals from a range of backgrounds, whether therapeutic, educational or business in orientation, who want to expand and transfer their skills to the coaching profession.

 

Ebert II, Edward S. School: an introduction to education / E. S. Ebert II, R. C. Culyer III. – Belmont : Thomson : Wadsworth , 2008. – 556 p.

Рубрики: Школьное образование

Learn what it takes to be an effective professional teacher with “School : An Introduction to Education”. Based on the ten standards developed by the INTASC (Interstate New Teacher Assessment and Support Consortium), teachers are expected to be reflective, knowledgeable, highly skilled, and creative professionals who are lifelong learners. With this text, authors Edward Ebert and Richard Culyer have developed a compelling and timely approach that gives you a thorough overview of what it means to be a successful teacher.

 

Gargiulo, Richard M. Special education in contemporary society : an introduction to exceptionality / Richard M. Gargiulo. – 2nd ed. – Belmont [et al.] : Thomson : Wadsworth , 2006. – 693 p.

Рубрики: Коррекционная (специальная) педагогика
Дети с ограниченными возможностями - Воспитание и обучение

This engaging text and media package, designed for students of special and general education, provides a rare glimpse into the lives of persons with exceptionalities, their families, and their teachers. Focusing on human exceptionalities across the life span, it employs a traditional organization beginning with four foundations chapters covering such important topics as the historical and legal contexts of special education, service delivery models, cultural and linguistic diversity, and a full chapter on parents and families. Ten "categorical" chapters, each of which share a common organizational format, follow these chapters. The Second Edition includes a new full chapter on ADHD, "Persons with Attention Deficit Hyperactivity Disorder," reflecting growing prevalence of this disability. Each categorical chapter also features sections on transition, cultural diversity, technology, instructional strategies, and family considerations. The "Making Inclusion Work" feature, prepared by in-service teachers, offers strategies for effective inclusion and appears in most of the categorical chapters.

 

 

Muijs, Daniel. Effective teaching : evidence and practice / Daniel Muijs. – Los-Angeles ; London : SAGE, 2011. - VI, 361 p.

Рубрики: Дидактика - Средняя школа

Appropriate for primary and secondary education, the authors continue to provide a broad and comprehensive overview of what is now a large body of knowledge on effective teaching. The authors maintain their user-friendly style and the structure which takes in generic teaching skills; teaching for specific goals; subject specific strategies and other classroom issues. Each chapter is built around opening learning objectives. End of chapter questions and an extensive reference list have also been included to encourage readers to become reflective practitioners. This book is essential reading for education students as well as teachers and educational researchers.

 

Play and practice in the early years foundation stage.. – Los-Angeles ; London : SAGE, 2011. - XVIII, 186 p.

Рубрики: Дошкольное воспитание - Игровые методы

Play is an underlying theme of the Early Years Foundation Stage but it is often a challenge for practitioners to provide a play based curriculum. This book investigates the values and beliefs that underpin play and demonstrates through case studies how play opportunities can be observed, planned and assessed in a meaningful context for the child. Chapters include: celebrating children's play choices, ways to work with parents, inspiring environments for inspirational play, the role of play in supporting key relationships, creative play for flexible learning. The book is useful to all those studying on any Early Years course.

 

Teaching English : developing as a reflective secondary teacher.. – Los-Angeles ; London : SAGE, 2009. - 218 p.

Рубрики: Английский язык - Преподавание - Средняя школа
Учителя английского языка - Подготовка

Reflective practice is at the heart of effective teaching, and this book helps you develop into a reflective teacher of English. Everything you need is here: guidance on developing your analysis and self-evaluation skills, advice on assessing pupils' progress effectively, and examples of how experienced teachers deliver successful lessons. The book shows you how to plan lessons, how to manage behavior and use ICT in English and how to make good use of resources. If you are training to teach English this book will help you to improve your classroom performance, by providing you with practical advice, but also by helping you to think in depth about the key issues.

 

Tunnicliffe, Clive. Teaching able, gifted and talented children : strategies, activities and resources. – Los-Angeles ; London : SAGE, 2010. - XII, 132 p.

Рубрики: Одаренные дети - Воспитание и обучение - Средняя школа

Providing a clear and concise summary of an increasingly important area of educational provision, this book offers the right balance of theory and practical strategies. Here you can find advice on: developing a whole school policy for Able, Gifted and Talented provision, identifying AG&T learners, strategies to use in the classroom, developing critical and creative thinking, out-of-school enrichment activities, supporting AG&T learners, working with parents. It is a useful resource for busy managers, project leaders, classroom practitioners and learning support staff.

Для психологов:

 Anderson, John Robert. Kognitive Psychologie / John R. Anderson ; aus dem amer. übers. von Guido Plata. – 6. Aufl.. – Berlin ; Heidelberg : Springer : Spektrum, 2007. – XV, 609 с.

Рубрики: Психология когнитивная - Познавательные процессы

Kognitive Psychologie hat sich seit einem halben Jahrhundert aus einem naturwissenschaftlichen Methodenansatz entwickelt, psychologische Prozesse des Wahrnehmens, Erinnerns, Denkens und Lernens zu modellieren und systemisch experimentell untersuchen zu können. Als Lehrstoff der Allgemeinen Psychologie umfasst sie Prüfungswissen im Diplomstudiengang Psychologie und in neuro- und computerwissenschaftlichen sowie kognitionswissenschaftlichen Masterstudiengängen. John R. Anderson hat in der aktuellen Auflage seines Lehrbuchklassikers die modernen Erkenntnisse der Gehirnforschung und der Kognitionswissenschaft zusammengeführt und aufgezeigt, wie sich Prozesse der Wahrnehmung und Verarbeitung von Reizinformation mit Gedächtnisprozessen verknüpfen, die ihrerseits die Grundlage geistiger Fähigkeiten wie Sprache, Schlussfolgern, Problemlösen und Fähigkeitserwerb bilden. In den 13 Kapiteln ist der Prüfungsstoff kompakt und übersichtlich gegliedert, anschaulich illustriert und durch Merksätze zu jedem Themenabschnitt einprägsam zusammengefasst. Wer dieses Buch zur Prüfungsvorbereitung in die Hand nimmt, wird nicht nur zielorientiert lernen, sondern auch mit vielen spannenden Entdeckungen über individuelle kognitive Fähigkeiten belohnt.

 

DeLamater, John D. Social Psychology / John D. DeLamater, Daniel J. Myers. – 6th ed.. - Belmont : Thomson : Wadsworth , 2007. – 687 p.

Рубрики: Психология когнитивная - Познавательные процессы

What decides who someone will fall in love with? Where do aggressive, violent, and criminal behaviors come from? Why are some people more charitable than others? Why do some people obey authority and conform while others always have to buck the trend? Why are some people lazier when they work in groups? What is the source of people's stereotypes and prejudices? What causes conflict between groups? What makes us who we are? This book covers topics ranging from interpersonal attraction to social structure, allowing us to explore essential questions in the field.

 

Gender and emotion : social psychologiсal perspectives / ed. by A. H. Fischer.. – Cambridge : Cambridge University Press, 2000. – XII, 332 с.

Рубрики: Гендерная психология
Эмоции – Психологические исследования

When do people call someone emotional? Why is it generally accepted that women are emotional and men are not? What are the actual differences between men and women with regard to specific emotions? Under what circumstances are these differences most pronounced? How can we explain these alleged differences? In this book a distinguished international group of scholars seek to address these and other questions in an attempt to disentangle the complex and fascinating relationship between gender and emotion. Presenting a systematic overview of the most recent social and psychological research in this field, the contributors combine empirical evidence and theoretical explanations to examine a wide range of emotions and emotional expressions and how they vary according to gender and context.

 

Jahrbuch fur Psychoanalytische Padagogik : Begrundet von Hans-Goerge Trescher und Christian Buttner / hrsg. von Wilfried Datler [et al.].. – Giessen : Psychoszial-Verlag, 2008. – Bd. 16 : Annaherungen an das Fremde : Ethnographisches Forschen und Arbeiten im psychoanalytisch-padagogischen Kontext . – 2008. – 215 S. – (Psychoanalytische Padagogik).

Рубрики: Этническая психология
Этнопедагогика

Psychoanalytisch-pädagogisches Denken hat den Anspruch, Sinn im scheinbar Sinnlosen zu finden - und das vermeintlich Vertraute wie Fremdes zu betrachten, um den Täuschungen des Alltäglichen nicht permanent zu erliegen. Dabei gleicht die psychoanalytisch-pädagogische Begegnung mit Kindern, Jugendlichen oder Familien der Arbeit des Ethnologen, der sich den Weg zum Verstehen von fremden Kulturen, ihren Einrichtungen und Repräsentanten erst bahnen muss. Die ethnopsychoanalytischen Arbeiten dieses Buches stellen Verbindungen zu interkulturellem Lernen her und thematisieren die Erforschung des Fremden in der eigenen Kultur, wenn es etwa um die Untersuchung von Leistungsschwierigkeiten oder rechtsradikalem Terror geht.

 

Lefrançois, Guy R. Psychologie des lehrnens / G. R. Lefrançois. – 4., Aufl., überarb. und erw. – Berlin ; Heidelberg : Springer , 2006. – XVIII, 378 с.

Рубрики: Психология обучения - Учебные издания

Was ist Lernen? Wie funktioniert Lernen? Was bedeutet Lernen für das menschliche Verhalten? Antworten auf diese Fragen der Lernpsychologie vermittelt Lefrancois - mit leichter Hand, unterhaltsam und zugleich überaus fundiert.  Dabei stellt er klassische und neue Ansätze der Lernpsychologie vor. Neben den Theorien kommen auch die zahlreichen Anwendungsmöglichkeiten für Praxis und Alltag nicht zu kurz. Das lernpsychologische Wissen wird selbstverständlich auch im Lehrbuch angewendet: Durch den verständlichen Sprachstil, ausgezeichnete Didaktik, einprägsame Abbildungen, Lernhilfen und Zusammenfassungen fällt das Lernen leicht und macht auch noch Spaß - die Beliebtheit des Lehrbuches beweist es. Dem Lernpsychologen Lefrancois gelingt es von der ersten Seite an, seine Leser zu fesseln - nicht nur Psychologen, sondern alle, die sich für menschliches Verhalten interessieren!

 

Lohaus, Arnold. Stressbewältigung fur Kinder und Jugendliche : [Positiv mit Stress umgehen Lernen, Konkrete Tipps und Übungen, Hilfen fur Eltern und Lehrer] / Arnold Lohaus, Holger Domsch, Mirko Fridrici.. – Heidelberg : Springer Medezin Verlag, 2007. – VIII, 250 с.

Рубрики: Эмоциональный стресс
Стресс у детей – Профилактика
Стресс в юношеском возрасте - Профилактика

Schon im Grundschulalter kennen und verwenden Kinder den Begriff Stress: “Stress mit anderen Kindern”, “Stress bei den Hausaufgaben” oder “stressige Lehrer”. Durch steigenden Erwartungs- und Leistungsdruck in Schule und Freizeit leiden Kinder und Jugendliche auch zunehmend unter stressbedingten Symptomen, wie Kopf- oder Bauchweh, Schlafschwierigkeiten oder Appetitlosigkeit. Wichtig für Eltern, Lehrer und die betroffenen Kinder und Jugendlichen selbst ist es daher zu lernen, mit dem Stress umzugehen. Arnold Lohaus, Holger Domsch und Mirko Fridrici, ausgewiesene Experten zum Thema Stress bei Kindern und Jugendlichen, wissen hier Rat.

 

Psychanalyse. Que reste-il de nos amours? / L'universite de Bruxelles ; edite par Francis Martens.. – Bruxelles : Editions Complexe, 2000. – 346 p.

Рубрики: Психоанализ

Cent ans après la publication par Freud de “L'interprétation des Rêves”, il importe de dissiper songes et cauchemars pour interroger la modestie des faits. Il n'est pas inutile d'y voir clair car, si les psychanalystes sont souvent irritants, qu'en serait-il d'un monde intime livré aux seuls concepts de la neurochimie? Ou d'un univers thérapeutique laissé exclusivement aux soins des spécialistes de l'ingénierie comportementale? "Psychanalyse, que reste-t-il de nos amours?" Sous ce titre résolument pluriel sont réunis divers auteurs dont la plupart estiment qu'il ne faut pas jeter Freud avec l'eau du bain. Nourris dans le sérail ou totalement étrangers à la maison, ils interrogent sans complaisance la réalité psychanalytique: sa spécificité théorique, sa récupération culturelle, sa scientificité controversée, sa pratique protéiforme. Autour de Jean Laplanche, dont l'œuvre restitue à Freud rigueur et tranchant, des voix aussi différentes que celles d'un anthropologue, un écrivain, un ethnologue africain, un magistrat, un physicien, un neuro-psychologue, des psychiatres et psychanalystes de tous bords, interrogent les rapports kaléidoscopiques de la psychanalyse à l'épistémologie, la mythologie, la psychiatrie, la justice pénale, la féminité, l'homosexualité, l'interculturalité, la santé mentale..- et ce, par-delà tout dictionnaire des idées reçues.

 

Siegler, Robert. Entwicklungspsychologie im Kinders- und Jugendalten / Robert Siegler, Judy DeLoache, Nancy Eisenberg ; Aus dem Amer. übers. von Joachim Grabowski.. – München : Elsevier : Spektrum, 2005. – XVIII, 979 сс.

Рубрики: Дети - Возрастные особенности
Подростки – Возрастные особенности

Der besondere Charme dieses Lehrbuchklassikers liegt darin, dass er von Wissenschaftlern verfasst wurde, die gleichzeitig Eltern sind, und dass er eine neue didaktische Konzeption etabliert hat, um klassische Themen der Entwicklungspsychologie im Bachelor-Studium zu vermitteln: fokussiert auf die Kindheitsentwicklung; ansatzorientiert und wissenschaftlich fundiert − mit Darstellung einschlägiger Theorien; pragmatisch – schulenübergreifend; nachhaltig − mit Vertiefungen in Form von Exkursen, Zusammenfassungen am Ende der jeweiligen Kapitel und Lernfragen, anwendungsorientiert − mit Blick auf Familie, Gesellschaft, Schule, Beruf; aktuell − mit neuesten pädagogischen Erkenntnissen. Dabei werden verschiedene Perspektiven der Entwicklung − wie biologische, geistige, motorische, soziale, emotionale, geschlechtsspezifische, familiäre Entwicklung − unter verschiedenen methodischen Ansätzen erklärt und anhand von Beispielen aus der Praxis verdeutlicht.

 

Walker, Hill M. Antisocial behavior in school: evidence-based practices / Hill M. Walker, Elizabeth Ramsey, Frank M. Gresham. – 2nd ed.. – Belmont : Thomson : Wadsworth , 2004. – 414 p.

Рубрики: Дети - Подростки - Отклоняющееся поведение

This classic in the literature of child violence and antisocial behavior has been updated to include coverage of the most recent and important school safety, prevention, and universal intervention programs. This book has often been commended for its comprehensive coverage of the nature, origins, and causes of antisocial behavior as well its consistent focus on the best practices, interventions, and model programs for preventing and remediating this most destructive of behavior disorders.

 

Werth, Lioba. Sozialpsychologie / Lioba Werth, Jennifer Mayer.. – Berlin ; Heidelberg : Springer : Spektrum, 2008. – 719 с.

Рубрики: Психология социальная

Dieses Lehrbuch bietet einen knappen und kompetenten Überblick über das Fach Sozialpsychologie: Denken, Fühlen und Handeln im sozialen Kontext. Entsprechend den Bachelor- und Master-Studiengängen sind die Einzelthemen an den Erfordernissen des Grundstudiums sowie der Anwendungspraxis im Berufsalltag orientiert.

 

Для филологов:

Ansaldo, Umberto. Contact languages : ecology and evolution in Asia / by Umberto Ansaldo.. – Cambridge : Cambridge University Press, 2009. – 257 p.

Рубрики: Языковые контакты - Юго-Восточная Азия
Пиджин языки - Креольские языки

Why do groups of speakers in certain times and places come up with new varieties of languages? What are the social settings that determine whether a mixed language, a pidgin or a Creole will develop, and how can we understand the ways in which different languages contribute to the new grammar? Through the study of Malay contact varieties such as Baba Malay, Cocos Malay and Sri Lanka Malay, as well as the Asian Portuguese vernacular of Macau, and China Coast Pidgin, the book explores the social and structural dynamics that underlie the fascinating phenomenon of the creation of new, or restructured, grammars. It emphasizes the importance and interplay of historical documentation, socio-cultural observation and linguistic analysis in the study of contact languages, offering an evolutionary framework for the study of contact language formation - including pidgins and Creoles - in which historical, socio-cultural and typological observations come together.

 

Crystal, David. The stories of English.. – London : Penguin books, 2005. - VI, [2], 584 p.

Рубрики: Английский язык - Национальные варианты - Диалекты - История

When and why did 'thou' disappear from Standard English? Would a Victorian Cockney have said 'observation' or 'hobservation'? Was Jane Austen making a mistake when she wrote 'Jenny and James are walked to Charmonth this afternoon'? This superbly well-informed - and also wonderfully entertaining - history of the English language answers all these questions, showing how the many strands of English (Standard English, dialect and slang among them) developed to create the richly-varied language of today.

 

An introduction to language and linguistics / ed.: R. Fasold, J. Connor-Linton.. – Cambridge : Cambridge University Press, 2006. – 540 p.

Рубрики: Языкознание

This accessible textbook is the only introduction to linguistics in which each chapter is written by an expert who teaches courses on that topic, ensuring balanced and uniformly excellent coverage of the full range of modern linguistics. Assuming no prior knowledge the text offers a clear introduction to the traditional topics of structural linguistics (theories of sound, form, meaning, and language change), and in addition provides full coverage of contextual linguistics, including separate chapters on discourse, dialect variation, language and culture, and the politics of language.

 

Johnson, Sally. Exploring the German language / Sally Johnson and Natalie Braber. – 2nd. ed.. – Cambridge: Cambridge University Press, 2008. – XIII, 297 p.

Рубрики: Немецкий язык - История
Немецкий язык - Национальные варианты - Диалекты

If we want to understand how German speakers think about themselves and the world in which they live, then a useful place to begin is by looking at the language they use. This book provides a systematic approach to the study of the German language and an introduction to the social aspects of the language, including its dialects, its history and the uses of the language today. This edition includes a brand new section on gender, purism and German unification, fresh examples for analysis and an updated chapter on the geography of Germany today. The book will help students not only to find new ways of exploring the German language, but also of thinking and talking about German-speaking cultures.

 

Lieber, Rochelle. Introducing morphology / Rochelle Lieber.. – Cambridge : Cambridge University Press, 2010. – X, 217 p.

Рубрики: Английский язык - Морфология

Morphology is the study of how words are put together. A lively introduction to the subject, this textbook is intended for undergraduates with relatively little background in linguistics. Providing data from a wide variety of languages, it includes hands-on activities such as 'challenge boxes', designed to encourage students to gather their own data and analyse it, work with data on websites, perform simple experiments, and discuss topics with each other. There is also an extensive introduction to the terms and concepts necessary for analysing words. Topics such as the mental lexicon, derivation, compounding, inflection, morphological typology, productivity, and the interface of morphology with syntax and phonology expose students to the whole scope of the field. Unlike other textbooks it anticipates the question 'Is it a real word?' and tackles it head on by looking at the distinction between dictionaries and the mental lexicon.

 

Mesthrie, Rajend. World Englishes : the study of new linguistic varieties / Rajend Mesthrie and Rakesh M. Bhatt. – 2th. print.. – Сambridge : Cambridge University Press, 2010. - XVII, 276 p.

Рубрики: Английский язык - Национальные варианты – Билингвизм

The spread of English around the world has been and continues to be both rapid and unpredictable. 'World Englishes' deals with this inescapable result of colonisation and globalisation from a social and linguistic perspective. The main focus of the book is on the second-language varieties of English that have developed in the former British colonies of East and West Africa, the Caribbean, South and South-East Asia. The book provides a historical overview of the common circumstances that gave rise to these varieties, and a detailed account of their recurrent similarities in structure, patterns of usage, vocabulary and accents. Also discussed are debates about language in education, the rise of English in China and Western Europe, and other current developments in a world of global travel and migration.

 

Muysken, Pieter. Functional categories / Pieter Muysken.. – Cambridge : Cambridge University Press, 2008. – XXI, 297 с.

Рубрики: Грамматические категории - Историческая грамматика
Языковые контакты - Билингвизм

In every language there are descriptive lexical elements as well as grammatical elements. The distinction between these two elements has proven useful in a number of domains, but what is covered by the terms, lexical and grammatical, and the basis on which the distinction is made, appear to vary according to the domain involved. This book analyses the grammatical elements ('functional categories') in language, a topic that has drawn considerable attention in linguistics, but has never been approached from an integrated, cross-disciplinary perspective. Muysken considers functional categories from the perspective of grammar, language history, language contact and psychology (including child language and aphasia). Empirically based, the book examines the available converging evidence from these various disciplines, and draws on comparative data from a wide range of different languages.

 

One language two grammars? : differences between British and American English / ed. by Günter Rohdenburg and Julia Schlüter. – 3rd. ed. – Cambridge : Cambridge University Press, 2010. – XXIV, 461 p.

Рубрики: Английский язык - Сравнительная грамматика
Английский язык - Национальные варианты – Великобритания - США

It is well known that British and American English differ substantially in their pronunciation and vocabulary, but differences in their grammar have largely been underestimated. This volume focuses on British-American differences in the structure of words and sentences and supports them with computer-aided studies of large text collections. Present-day as well as earlier forms of the two varieties are included in the analyses. This makes it the first book-length treatment of British and American English grammar in contrast, with topics ranging from compound verbs to word order differences and tag questions. The authors explore some of the better-known contrasts, as well as a great variety of innovative themes that have so far received little or no consideration. Bringing together the work of a team of leading scholars in the field, this book will be of interest to those working within the fields of English historical linguistics, language variation and change, and dialectology.

 

Для журналистов:

Aitchison, Jean. The word weavers : newshounds and wordsmiths / Jean Aitchison.. – Cambridge : Cambridge University Press, 2007. – XVIII, 257 с.

Рубрики: Литературная журналистика
Средства массовой информации - Язык и стиль

Modern journalism is often the subject of criticism and opposition. Written by one of the foremost authorities on language and the media writing today, this engaging book suggests that view is unfair, and that journalists are in fact skilled 'word weavers' whose output is cleverly worked into planned patterns. Drawing on a range of authentic news articles, it traces the development of journalism from its origins to the present day. Aitchison shows how contemporary news writers have inherited an age-old oral tradition, which over the centuries was incorporated into public notices, ballads and storybooks - eventually providing the basis of the journalism we see today. She argues that, while journalists have very different aims to literary writers, their work can in no way be regarded as inferior. Entertainingly written, 'The World Weavers' provides a fascinating insight into journalistic writing, and will be enjoyed by anybody wanting to know more about media language.

 

Cole, Peter. Newspaper journalism / by Peter Cole.. – Los-Angeles ; London : SAGE, 2010. - VI, 223 p.

Рубрики: Газеты – Великобритания
Журналистика - История - Великобритания

With the newspaper's role in a state of fundamental redefinition, “Newspaper Journalism” offers a timely and up to the minute analysis of newspapers today, in the context of their historical importance to society. Drawing on their extensive experience in academia and also across local, national, mainstream, and alternative newspapers, P.Cole and T.Harcup write clearly from both industry and scholarly perspectives, and contend that, far from dying, newspapers are doing what they have always done: adapting to a changing environment. This text is essential reading for all students of the press, journalism and the media.

 

Conboy, Martin. Journalism in Britain : a historical introduction / by Martin Conboy.. – Los-Angeles ; London : SAGE, 2011. - X, 230 p.

Рубрики: Журналистика - История - Великобритания

A firm grasp of journalism’s development and contribution to social and political debates is a cornerstone of any media studies education. This book teaches students that essential historical literacy, providing a full overview of how changes in the ownership, emphasis, and technologies of journalism in Britain have been motivated by social, economic, and cultural shifts among readerships and markets. Covering journalism’s enduring questions – political coverage, the influence of advertising, the sensationalization of news coverage, the popular market and the economic motives of the owners of newspapers – this book is a comprehensive, articulate, and rich account of how the mediascape of modern Britain has been shaped.

 

Mangold, Ronald. Informationspsychologie : Wahrnehmen und Gestaltel in der Medienwelt / Ronald Mangold. – 1. Aufl.. – München : Elsevier : Spektrum, 2007. – X, 364 S.

Рубрики: Информация - Средства массовой информации - Психологическое воздействие

Das Gehirn verarbeitet in jeder Sekunde tausende von Informationen und verleiht ihnen Bedeutung. Diese Fähigkeit ist das zentrale Thema der Informationspsychologie, die auch die Prinzipien der "hirngerechten" Gestaltung von Inhalten in allen Informations- und Werbemedien entwickelt. Dieses kompetent und anregend geschriebene Einführungslehrbuch unterscheidet sich von "Rezeptbüchern" zur Mediengestaltung dadurch, dass es die psychologischen Mechanismen der Informationsverarbeitung zum Ausgangspunkt praxisnaher Gestaltungskonzepte in unterschiedlichen Medien macht und es ermöglicht, solides psychologisches Grundlagenwissen jenseits wechselnder Moden im Informationsdesign nutzerfreundlich und werbewirksam einzusetzen.

 

В качестве бонуса  –  пособия по написанию и оформлению научных работ:

 

Колесникова, Наталия Ивановна. От конспекта к диссертации: учебное пособие по развитию навыков письменной речи : [для студентов, аспирантов, преподавателей] / Н. И. Колесникова. – 2-е изд. - Москва : Флинта : Наука, 2003. – 288 с.
Учебное пособие развивает умение создавать собственные и вторичные научные тексты (тезисы, конспект, аннотация, реферат, курсовая и дипломная работы, диссертация). Автор предлагает систему заданий, направленных на практическое овладение этими жанрами научной речи.

Кузин, Ф. А. Кандидатская диссертация: Методика написания, правила оформл.и порядок защиты: практическое пособие для аспирантов и соискателей ученой степени / Ф.А. Кузин. - [5-е изд.,доп.]. – Москва : Ось-89, 2000. – 224 с.
Это пособие – одна из первых попыток рассмотреть весь процесс подготовки кандидатской диссертации: от выбора темы этой квалификационной научной работы до ее публичной защиты.  В нем раскрывается общая методология научного творчества, излагается подготовка к научному исследованию, описывается методика написания и правила оформления рукописи кандидатской диссертации, а также рассматривается порядок ее публичной защиты. В качестве приложений даются образцы отдельных элементов диссертационного произведения и приводятся основные понятия научно-исследовательской работы.   Пособие предназначено аспирантам, соискателям ученой степени, работающим над диссертацией, и их научным руководителям, а также всем тем, кто хочет повысить культуру своей научной работы.

Кузнецов, Игорь Николаевич. Рефераты, курсовые и дипломные работы: методика подготовки и оформления: учебно-методическое пособие / И. Н. Кузнецов. - 6-е изд., перераб. и доп. – Москва : Дашков и К°, 2010. – 339 с.
В пособии рассматривается  процесс подготовки учебных научных работ - от выбора темы до защиты. В нем содержатся рекомендации по подготовке, написанию и оформлению контрольных, курсовых и дипломных работ в соответствии с требованиями ГОСТ РФ. Приведены полезные советы по выбору темы, сбору, анализу и обработке информации. Особое внимание уделяется методике работы над рукописью различных видов работ, представления текстового и иллюстративного материала. В качестве приложения даются образцы оформления отдельных элементов научных работ, необходимый справочный материал. Пособие предназначено студентам вузов, аспирантам, преподавателям, а также всем, кто хочет повысить культуру своей научной работы.

Розанова, Надежда Михайловна. Письменная работа студента и аспиранта: как добиться совершенства / Н. М. Розанова. – Москва : Экономика, 2009. – 124 с.
Цель данного пособия состоит в том, чтобы оказать помощь студентам - от второкурсников до выпускников, а также аспирантам поднять результативность их исследовательской работы, показав, каким образом можно, сосредоточив усилия в областях, нужных для полноценной работы, поднять уровень требуемых письменных материалов, от эссе и рефератов до курсовых и дипломов вплоть до подготовки к защите диссертации.

Эхо, Ю. Письменные работы в вузах практическое руководство для всех,кто пишет дипломные, курсовые, контрольные, доклады, рефераты, диссертации / Ю. Эхо. – [3-е изд.]. – Москва : ИНФРА-М, 2000. – 126 с.
В книге собрана вся необходимая информация, связанная с выполнением любых гуманитарных учебных и научных работ, включая дипломные, диссертационные, курсовые, реферативные и другие работы. Руководство написано на основе реального опыта автора, в течение семи лет занимавшегося платным изготовлением всевозможных работ для учащихся вузов Москвы, а также прошедшего весь путь учебы, включая защиту кандидатской диссертации. Изложены проблемы, возникающие при написании, - от выбора темы работы до ее защиты, приведены наиболее рациональные способы их преодоления с учетом конкретной ситуации. Приводятся также рекомендации о поведении на устных экзаменах. Руководство написано, сжато и конкретно, но живым и доходчивым языком.

Все издания к разделу

 
 
 

ГРАФИК РАБОТЫ БИБЛИОТЕКИ:
Понедельник-четверг - с 10.00 до 20.00
Пятница – выходной
Суббота-воскресенье - с 10.00 до 18.00
Последний четверг месяца - санитарный день

 
Читателям

Новому читателю
Правила пользования библиотекой
Условия записи в библиотеку
Справочная служба
Услуги
Цены на услуги
Предложения по качеству услуг
Доступная среда
Контактная информация
Продлить книгу
Читаем лучшее
Ближайшие события
Календарь выставок и мероприятий
Забронировать книгу в отделе абонемента
Заказать нормативно-правовой документ
Межбиблиотечный абонемент и электронная доставка документов
Электронные полнотекстовые ресурсы
Базы данных электронного каталога
Новые книги
Тематические выставки и обзоры литературы
Новости
Видеотека
Комплектуем фонд вместе
Стоп коррупция!
"Великий и могучий"
"Что я знаю о Н.А.Некрасове"
Видеообзоры

  << на главную страницу
 
  Современная ЯОУНБ - это крупнейшая библиотека области, информационный центр, имеющий современные коммуникационные средства, областной депозитарий краеведческой литературы, координационный и методический центр для библиотек Ярославского края
 
 Год Некрасова
Библиотека нового поколения
 Кейс-конференция
Фестиваль «Ярославское книжное обострение»  Выставка «Ярославская книга»
 Подписка на журналы Подписка на газеты
 Деметра Ярославика Книжные памятники Ярославской области
Портал библиотек Ярославской области Ярославская книга 2022
PRO-инфо Некрасовские дни
 Юношом обдумывающим житье 
Компьютерные курсы для пожилых людей "Вместе в электронный век"ЛитРес : библиотека
Электронные полнотекстовые ресурсы
 Независимая оценка качества
Нам интересно Ваше мнение
 
 
Контактная информация | Схема проезда | Форма обратной связи | Поиск по сайту | Карта сайта |

Ярославская областная универсальная научная библиотека им.Н.А.Некрасова Все права на сайт принадлежат ГАУК ЯО «ЯОУНБ им. Н.А. Некрасова» 150040, Ярославль, ул. Свердлова, 25в. Телефон: (4852) 23-12-01; Email: rlib.yaroslavl@yarregion.ru.  
Дизайн: Компания "Аваком". Контент-менеджер: web@rlib.yar.ru